Sarrera honetan instituzio ezberdinen eskutik eskaintzen ditugun ikastaro eta jardunaldi irekiak eguneratuta aurkeztuko ditugu. …
Enpatiaren 4 osagaiak, Brené Brown adituaren arabera, adibide eta ariketak barne
Brené Brown aditua lidergo estiloarekin lotuta enpatiaren eta zaurgarritasuna adierazten alde hitzegiten entzun genuen lehen erreferenteetako bat izan zen bere garaian.
Enpatia funtsezko gaitasun emozionala da lidergoan, talde-lanean, barneko eta kanpoko elkarrekintzetan, bezeroekin, hornitzaileekin eta, jakina, lanetik kanpo eta etxe barruan.
Bideo honetan, Houstongo Unibertsitateko Brené Brown akademiko eta egileak enpatiaz hitz egiterakoan zaindu beharreko 4 portaerak azaltzen dizkigu. Azken hamabost urteetan hainbat gai aztertzen aritu da, besteak beste, zaurgarritasuna, kemena, lotsa eta enpatia. New York Times Best sellerseko hiru Nº 1 lanaren egilea da: Los Dones de la Imperfección (2010), El poder de ser vulnerable (2012), eta Más fuerte que nunca (2015).
Egia da batzuetan ez dugula bilatzen bereziki enpatikoak izatea, baina alderantziz, nahi dugunean, pertsonak axola digulako, egoera konplexua delako, askotan zaila egiten zaigu konbinazio perfektuarekin asmatzea.
Brené Brownek aipatzen duen bezala, Terese Wiseman doktoreak bere ikerketetan identifikatu zituen 4 ohituretatik abiatzen da:
- Perspektiba izatea, beste pertsona baten ikuspegia hartzeko trebetasuna, edo pertsona horren egiatzat hartzea.
Segur aski, batzuetan zaila egiten zaigu pertsona bakoitzaren testuinguru osoa sakonki ulertzea, bere bizi- eta emozio-historikoa ñabardura guztiekin, benetan nola dagoen ulertzeko.
ariketa: Ariketa praktiko batzuk iradokitzen dizkizut, adibidez, zure ohiko jarreretatik oso urrun dauden pertsonen ikuspegiak ulertzen saiatzea. Zer egin pertsona horiek horrela egon daitezen, horrela pentsa dezaten, horrela senti daitezen
- Ez epaitzea, ikuspegi kritiko batetik ez ikustea, bestea gizaki gisa estimatzea.
Oso zaila da ez etiketatzea, ez ebaluatzea, ez pentsatzea norbaitek azaltzen diguna ondo edo gaizki iruditzen zaigun, alde edo kontra gauden. Lehen urratsak bigarren hau laguntzen du. Ez gara epaileak, eta inork ez digu epaitzea eskatzen, lor dezakegu. Desberdintasunak onartzea, aniztasunarekiko tolerantzia,
Ariketa: Pertsona publikoen adierazpenak ikustea iradokitzen dizut, politikarenak, kirol munduarenak, telebistarenak, iragazkirik gabe, aurreiritzi edo etiketa oro kentzeko ahalegin espezifikoa eginez, eta konpartitzen duenaren edukiari soilik kasu eginez.
- Besteen emozioak ulertzea, sentitzen dutena, emozioak eta haien intentsitatea ulertzea.
Enpatia da beste pertsona batzuekiko sentikorra izatea. Sentitzen ari diren moduarekin, emozioaren tonuarekin eta emozio hori bizi duten intentsitatearekin konektatzeko, hitzak arretaz entzun ditzakegu, baita horiek adierazteko modua ere, eta hitzezkoa ez den hizkuntza ikus dezakegu.
iradokitako ariketa: film zatiak ikustea edo telebista soinurik gabe edo beste hizkuntza batzuetan jartzea, mezuarekin batera doan emozioa soilik ulertzen saiatzeko.
- Ulermen hori transmititzea, ulertzen ditugula ikusaraztea. Ez dugu zertan ados egon, ez egoeraren interpretazioarekin, ezta haren erreakzioarekin ere, baina, era berean, enpatizatu eta transmititu dezakegu nola sentitzen den ulertzeko dugun modua.
iradokitako ariketa: sarriago erabili esaldi konektatzaile errazak: nola sentitzen zaren ulertzen dudala uste dut, nola lagun diezazuket?, hacerles ver que les entendemos. No tenemos porque estar de acuerdo, ni con su interpretación de la situación ni con su reacción, pero podemos igualmente empatizar y transmitir nuestra comprensión de cómo se siente.
Gustatzen zait pentsatzea, baita ere, zergatik ez dugun lortzen bata edo bestea:
- EZ Perspektiba izatea: hain zentratuta gaude gugan, gure minean, gure arazoan, gure erronkan, gure helburuetan, ez dugu prozesatzeko gaitasunik, ez dugu denborarik ematen beste pertsona nola sentitzen den pentsatzeko. Gerta daiteke, halaber, hain ziur egotea gure ikuspegia ona eta/edo egiazkoa dela, non ez dugun ulertu nahi beste pertsona batzuek beste ikuspegi edo pertzepzio batzuk izatea.
- BAI, epaitzea: etiketatzeko makinak gara, etengabe epaitzen ohitu gara, irakurketa kritikoa egiten, gauza bakoitza ondo dagoen ala ez, ondo datorkigun ala ez.
- Besteen emozioak EZ ULERTZEA: guregan zentratuegi bagaude, askoz zailagoa da besteak ulertzea. Gainera, zailtasunak egon daitezke esaten dutena ondo ez ulertzeagatik, edo beren hitzezko eta hitzik gabeko esamoldeetara ohituta ez egoteagatik.
- Ulermen hori EZ TRANSMITITZEA: klasiko bat aurrean dugun pertsona hori ulertzea izaten da, baina ez diogu transmititzen, edo ez behintzat nahikoa argi eta zehatz. Kontuz hemen erabiltzen ditugun formekin.
abantianTIP-ak, kontrako adibideak, esaldi eskasak, zer ez egin, konexio akatsak:
- erlatibizatzen saiatzea: «tira, ez da hainbesterako, baso bat uretan itotzen ari zara»
- konpontzen saiatzea: «xxx utzi eta xxx esan behar diozu».
- gainditzen saiatzea: «ba hori ez da ezer, niri are gehiago gertatu zitzaidan xxx
abantianTIP-ak adibided onak, esaldi egokiak, zer BAI egin, konexio jarraibideak:
- Isilik entzutea, begiradarik eta hitzik gabeko loturarik galdu gabe
- Laguntzea, ulermena eta laguntza transmititzen duten keinuekin laguntzea
- Adieraztea, emozioak ulertzen ditugula eta zergatik sentitzen den horrela adieraztea: «entzuten ari natzaizu eta kontatzen duzuna zaila da»
- Galdetzea, galdetu eta informazio gehiago eskatu: «Zerbait gehiago kontatu nahi didazu xxx gaiari buruz ?».
- Eskaintzak egitea, laguntza eskaini, baina konponbiderik markatu gabe: «nola babes zaitzaket gai honetan ?», edo zailtasunak kenduz: «zerbait egin dezaket hain zaila gerta ez dakizun ?»
-
Laguntzea, aukerak ikusten lagundu: eta orain hori guztia kontatu didazunean, zeintzuk dira aukeretako batzuk ?»
abantianBIT honen sortzailea:
Ion Uzkudun Amunarriz
formatzailea eta talde dinamizatzailea
tel: +34 600 51 40 32
email: iuzkudun@abantian.es
twitter: @ionuzkudun
linkedin: http://www.linkedin.com/in/ionuzkudunabantian/es
www.abantian.es